Waar moet een goed dieet aan voldoen?

Zoals je waarschijnlijk al weet zijn er vele soorten diëten. Zo veel alternatieven om uit te kiezen, dat je haast door de bomen het bos niet meer ziet. En misschien heb je al een aantal diëten uitgeprobeerd maar zonder succes. Of kortdurend succes, omdat het dieet dat je volgde gewoonweg niet op langere termijn was vol te houden. Dit is vaak het geval bij zogenaamde crashdiëten, waarbij je in korte tijd heel wat kilo’s kunt afvallen. De keerzijde is dat het crashdieet een zware wissel trekt op je lichaam, met het bekende jojo-effect als gevolg.

Om tot een juiste keuze van een dieet te komen, is het van belang je niet te snel te laten leiden door goed dieetprachtige beloftes of hypes. Veel diëten beloven gouden bergen, welke soms ronduit onrealistisch zijn. Daarnaast hebben de verschillende soorten diëten hun nadelen, welke vaak niet of slechts ten dele worden vermeld. Hieronder wordt nader toegelicht waaraan een goed dieet dient te voldoen, zodat de kans op een teleurstelling wordt verkleind.

Welk dieet is voor mij het juiste dieet?

Om te beginnen is het goed om te beseffen dat het perfecte dieet niet bestaat. Het is daarom van belang een realistische doelstelling voor jezelf te formuleren wanneer het om afvallen gaat. We willen allemaal het liefst geen grammetje overtollig vet, maar dat is voor velen gewoonweg niet haalbaar. Kies dus beter niet het dieet dat je de meeste kilo’s belooft te laten verliezen in een zo’n kort mogelijke periode.

1. Kies een gezond dieet. Net zo belangrijk als het verliezen van gewicht, is een dieet te kiezen dat voldoende gezonde en gevarieerde voedingsstoffen voorschrijft. Overgewicht is niet gezond, het kan leiden tot verschillende ziektes. Echter, wanneer je een eenzijdig dieet kiest waardoor je een tekort aan belangrijke vitaminen of mineralen oploopt, kan dat net zo schadelijk zijn.
2. Kies een dieet dat niet te streng is. Wanneer je merkt dat het je lukt om een dieet vol te houden, geeft dat extra vertrouwen en motivatie. Juist een te streng dieet kan de zogenaamde vreetaanvallen uitlokken. En als je daaraan toegeeft, raak je gedemotiveerd. Het is voor het lichaam gezonder om 2 maanden lang 1 kilo per week af te vallen (totaal 8 kilo), dan 8 kilo in twee weken.
3. Kies een praktisch dieet. Een dieet waarbij je de hele dag bezig bent met het tellen van calorieën, koolhydraten en/of vetten, kan contraproductief werken. Je bent in zo’n geval namelijk te veel bezig met voeding, met name in mentaal opzicht. Daarnaast kost het een hoop energie die je beter in wat afleiding kunt stoppen. Tevens is een praktisch dieet een duidelijk dieet: wanneer er al te ingewikkelde richtlijnen aan een dieet zijn verbonden raak je al snel de draad kwijt.
4. Kies een dieet zonder al te veel maaltijdvervangers, shakes of andere supplementen. De beste diëten zijn nog steeds geënt op normale, natuurlijke voeding in plaats van allerhande maaltijdvervangende producten. Natuurlijk kun je best eens een shake of reep nemen, maar zorg dat de balans goed blijft en natuurlijke voeding overheerst.

Bovenstaande punten zijn vrij algemeen geldende adviezen met betrekking tot het kiezen van een dieet. Daarnaast is er natuurlijk sprake van een persoonlijke voorkeur. Wat voor de een makkelijk vol te houden is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Het is dus raadzaam om je vooraf te verdiepen in de eigenschappen van meerdere dieetvormen, om een indruk te krijgen welk dieet jouw persoonlijke voorkeur heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *