Hoe maak je een perfecte salade bij een koolhydraatarmdieet

Salades zijn er in allerlei soorten. Je kan ze natuurlijk kant en klaar in de winkel kopen maar weet jij dan wat er allemaal in zit? En is het niet veel leuker om zelf aan de slag te gaan met het maken van een heerlijke salade? Daarom geven wij je graag tips voor het maken van een lekkere salade.

Volg je een koolhydraatarm dieet? Dan is een salade een goede uitkomst. Maar ook wanneer je niet koolhydraatarm eet is een salade een heerlijke makkelijke maaltijd om klaar te maken.

Stap 1: Welke sla?

Er is een ruime keuze aan diverse slasoorten. De wel bekende kropsla kennen we natuurlijk allemaal. Ook ijsbergsla is een favoriet onder velen mensen en is wat knapperig van smaak. Maar er zijn ook soorten die wat minder bekend zijn we zullen er een aantal noemen.

Rucola sla; deze sla smaakt wat zout en is daardoor ideaal te combineren met noten of fruit. Deze salade bevat ook veel voedingsstoffen en ijzer waardoor het een gezonde keuze is.

Eikenbladsla; deze sla heeft een rood – bruine kleur en heeft een wat nootachtige smaak. Het blad is lekker mals en zacht en is ook ideaal te combineren met diverse noten of bijvoorbeeld een lekkere olie op noten basis.

Bataviasla; deze sla lijkt erg op kropsla en qua structuur op ijsbergsla maar deze sla is minder knapperig. Deze sla soort is neutraal qua smaak en is goed te combineren met diverse groentes, noten en vlees of vissoorten.

Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten sla voor volop variatie. Ook ideaal om te combineren in de sla of als vervanging van de sla en ook zeker koolhydraatarm is bijvoorbeeld krulandijvie of spinazie of gebruik eens witlof in plaats van sla soorten. Met een van deze soorten heb je volop variatie en het is ook nog eens enorm gezond. Je zult merken dat je door variatie diverse verschillende smaaksensaties beleefd.

Wanneer je je keuze hebt gemaakt in de soort sla zorg er dan voor dat je de sla goed wast en laat uitlekken.

Stap 2: Combineer met andere groentes

Zoals je kan variëren met de sla kan je ook volop variëren met groentes. Groene groentes bevatten veel mineralen en vitamines wat ideaal is voor in je salade. Maar natuurlijk kun je ook volop variëren met anderen groentes. Rasp bijvoorbeeld eens een wortel, snijd paprika in stukjes, gebruik komkommer, bleekselderij of doe er wat augurken in verwerken. Eigenlijk maakt het niet uit wat voor groentes je erin gebruikt als jij het maar lekker vind ook kan je natuurlijk diverse soorten in 1 salade gebruiken om zo een nog gezondere salade te krijgen. In de supermarkt kan je inspiratie opdoen en kijken wat jouw lekker lijkt.

Stap 3: Bron van eiwitten

Als extra variatie kan je gebruik maken van noten in je salade. Noten zitten vol met eiwitten en gezonde vetten, wat ook weer ideaal is voor een koolhydraatarm dieet. Maar let op dat je er niet teveel van eet want zoals met alles: TE is nooit goed. Enkele gezonde suggesties zijn onder andere: pijnboompitten, walnoten of cashewnoten, uiteraard kun je hier ook andere noten gebruiken die jezelf lekker vind.

Verder zou je ook kunnen kiezen voor het toevoegen van een ei, kipfilet of zalm deze zitten ook vol met eiwitten wat ideaal is voor een koolhydraatarm dieet. Wanneer je vegetarisch bent kan je in dit stadium ook kiezen voor bonen en erwten. Kies bijvoorbeeld eens voor heerlijke kikkererwten in je salade ter variatie.

Stap 4: Verfrissen

Wanneer je houd van een frisse salade dan kan je kiezen om wat fruit toe te voegen. Gebruik bijvoorbeeld eens appel, peer, perzik, ananas of kies een ander soort fruit wat jij lekker vind in je salade. Ook hiervoor geldt weer: kies de producten die jij lekker vind en wat jouw lekker lijkt in je salade en er zijn diverse mogelijkheden voor een heerlijk frisse salade.

Stap 5; Smaakmakers

groente bij een koolhydraatarm dieet
Je kan als extra nog wat andere ingrediënten toevoegen denk bijvoorbeeld aan een heerlijke feta of brie kaas. Let er wel op dat je niet zomaar volle en harde kazen gaat gebruiken want deze zijn wat minder goed voor je. Ook moet je niet al teveel kaas gebruiken om zo te voorkomen dat je een te vette salade krijgt.
Je zou ervoor kunnen kiezen om stukjes peterselie, munt of andere kruiden tussen je salade te doen voor een extra lekkere smaak dit zorg ervoor dat je salade net wat pittiger en uitdagender wordt.

Stap 6: Dressing

Wanneer je je salade af hebt en je wilt nog wat extra’s toevoegen dan kan je ervoor kiezen om je salade af te maken met een dressing. Er zijn natuurlijk diverse soorten dressings op de markt maar ook hierin zit er veel verschil. De ene dressing bevat heel veel vet en koolhydraten terwijl een ander nauwelijks wat bevat. Wanneer je een juiste keuze wilt maken kun je het beste kiezen voor een dressing op oliebasis pak bijvoorbeeld een dressing op olijfoliebasis of maak je dressing zelf. Maar je kan zelf ook perfect een dressing maken met bijvoorbeeld kwark of yoghurt en combineer dit met bijvoorbeeld citroensap voor de frisse smaak. Wat ook erg lekker is en een net wat pittige smaak geeft is een klein beetje mosterd toevoegen.

Stap 7: Eet smakelijk!

Als je alle gerechten heb toegevoegd dan is het tijd om te gaan genieten van je eigen koolhydraatarme maaltijd. Je zult merken dat als je je eigen variaties in gooit dat het een unieke smaak sensatie zou zijn en je zo volop kunt genieten. Serveer de salade op een mooi bord of doe het in een mooie schaal zodat het ook nog eens een lust voor het oog wordt.

Natuurlijk zijn dit maar tips en adviezen je kan het helemaal maken zoals je wilt. Eigenlijk zijn er niet echt do’s en dont’s van wat je moet doen het gaat tenslotte om wat jij lekker vind. Soms zul je weleens iets in je salade hebben waarvan je denkt: mmm dat was het toch net niet dan probeer je de volgende keer weer iets anders. Je kan eindeloos variatie aanbrengen en het is snel en makkelijk klaar te maken.

Eet smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *