Het crash dieet

Er zijn tegenwoordig talloze manieren om van je overtollige kilo’s af te komen. Eén zo’n methode is het crash dieet. Het dieet zorgt ervoor dat je binnen een afzienbare tijd veel kilo’s verliest. Door niet genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, gaat je lichaam je vetreserves aanspreken om te gebruiken als brandstof.
Hieronder zullen we een aantal voor- en nadelen van dit dieet geven.

Wat houdt het dieet in?

Met het crash dieet is het de kunst om zo weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen en dat heeft als gevolg dat je binnen een week tijd al een aantal kilo’s afvalt. Het crash dieet dwingt het lichaam om de vetreserves te verbranden om te kunnen functioneren. Mensen die lijden aan overgewicht hebben een teveel aan vetreserves, dus dit lijkt het ideale dieet voor hun.

Maar er is wel een bijkomstigheid met dit dieet. Doordat je lichaam zo weinig calorieën binnenkrijgt, gaat het over in een overlevingsmodus. Dit zorgt ervoor dat wanneer je weer overgaat naar je normale eetpatroon, je lichaam extra vet gaat opslaan om zichzelf te voorzien van de nodige brandstoffen bij een volgende ‘hongersnood’. Het is daarom belangrijk dat je een dieet uitzoekt die dit voorkomt en de kans op een jojo-effect drastisch verlaagd. Je wilt immers het gewicht blijvend verliezen en je ideale gewicht kunnen behouden.

De meest populaire crash diëten zijn:

– het ziekenhuisdieet
– het yoghurt dieet
– het soepdieet

Wat zijn de voordelen van een crash dieet?

Het grootste en enigste voordeel van het dieet is dat je inderdaad binnen een korte tijd veel afvalt en op je ideale gewicht komt te zitten. Je zult waarschijnlijk ook versteld staan hoe snel je hiermee kunt afvallen. Heb je bijvoorbeeld binnenkort een belangrijke feestje waar je er tiptop wilt uitzien? Dan is dit een dieet wat je zou kunnen volgen. Mensen die dit dieet volgen, zoeken vaak voor een snelle ‘fix’ en zien de nadelige gevolgen van het dieet niet in.

Wat zijn de nadelen van het crash dieet?

Er zijn meer nadelen dan voordelen aan dit dieet. Het eerste nadeel is dat je je lichaam uithongert en datafvallen met crash dieet heeft de nodige gevolgen. Je berooft je lichaam van de nodige voedingstoffen en daar kun je ongemakken aan overhouden. Bij het volgen van een dieet is het namelijk belangrijk dat je rekening houdt met de primaire behoefte aan voedingsstoffen. Maar dit dieet heeft maar één doel en dat is zo veel mogelijk gewicht verliezen, met zo weinig mogelijk calorie-inname, in een zeer korte tijd.

De ongemakken die vele mensen aan dit dieet beleven zijn:

– een vermindering van spiermassa
– last hebben van hoofdpijn
– geen fut meer hebben en vermoeidheid
– een langzame verbranding
– uitdroging
– misselijkheid

Doordat je lichaam gewend is geraakt aan de lage calorie-inname en daardoor minder is gaan verbranden, blijft je lichaam ook minder verbranden op het moment dat je weer je normale eetpatroon hervat. Hierdoor kom je sneller aan en kamp je met meer gewicht dan voorheen. Dit wordt ook wel het jojo-effect genoemd.

Het dieet is dus niet echt bevorderlijk voor je gezondheid en er zitten meer nadelige gevolgen aan vast. Wil je toch perse dit dieet volgen, dan is het raadzaam om professioneel advies in te winnen bij de huisarts of een voedingsdeskundige. Zij kunnen goed oordelen of je lichaam fit genoeg is om het dieet te volgen. Wanneer het lichaam te zwak is, kan dit een grote impact geven op het lichaam. Niet alleen dat, het kan namelijk ook gevaarlijk zijn wanneer je een zwakke gezondheid hebt.

De beste manier om af te vallen, is toch door gezond eten en gezond leven. Er zijn genoeg diëten die een gezondere aanpak hanteren dan het crash dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *