Afvallen, gezond leven en gezond eten

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel verschillende methoden om af te vallen. Bij het ene dieet val je nog sneller af dan bij het andere. Om snel af te vallen kan je een crashdieet volgen. Dit is geen gezonde manier om af te vallen. Je verliest in een korte tijd veel gewicht maar dat bereik je door er voor te zorgen dat je lichaam onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Hierdoor wordt je lichaam verplicht de vetreserves die je hebt te gebruiken wat je als brandstof nodig hebt. Bij een crash dieet neem je heel weinig calorieën. Hierdoor kan je in een week wel 6 kilo afvallen. Zodra je echter stopt met het crashdieet zal je lichaam de vetreserves weer aanvullen waardoor je weer snel op je oude lichaamsgewicht zal terugkeren of zelfs nog zwaarder zal gaan wegen. Dit is dus niet de juiste methode om verantwoord af te vallen. Dit kan je wel doen door een gezond leven en gezond eten.

Gezond afvallen

Wanneer je op een verantwoorde manier wilt afvallen is een goede voorbereiding nodig. Je moet voor jezelf een doel stellen wat je wilt bereiken. Gebruik je weegschaal en bereken vervolgens eerst je BMI en middelomtrek. De BMI ( Body Mass Index ) geeft aan hoe het gewicht in verhouding moet zijn ten opzichte van je lengte. De BMI geeft daarbij een schatting van je gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. In de een tabel kun je aflezen hoe je er voor staat. Wanneer je eenmaal ouder bent dan 70 jaar is het beter geen dieet volgen en ook niet als je in verwachting bent. Zorg ervoor dat je een streefgewicht voor jezelf hebt. Probeer dat streefgewicht te halen door gemiddeld een halve kilo per week af te vallen. De voornemens die je gemaakt hebt zullen je aan je plan kunnen houden. Met een goed plan voorkom je de verleidingen die er regelmatig zijn. Je kan je streefgewicht zelfstandig proberen te bereiken of door middel van de hulp van een diëtiste. Wat tot slot heel belangrijk is dat je je eetpatroon goed bekijkt. Wanneer je ongezond eet zal je niet afvallen.

Voeding

gezond afvallen
Probeer een lijst samen te stellen wat je kan en moet eten om verantwoord af te vallen. Je moet niet alleen de calorieën tellen maar er ook voor zorgen dat je tijdens je dieet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je te weinig eet ga je voedingstoffen missen die belangrijk zijn voor je spiermassa. Daarnaast betekent meer spiermassa een hogere vetverbranding. Als je te weinig eet dan ga je voedingsstoffen missen die nodig zijn voor de spieren.
Eieren bevatten veel proteïne en zij geven je een langer vol gevoel. Je zal niet snel in verleiding komen tot het gebruik van andere producten. Bonen zorgen ervoor dat je cholesterol lager wordt. Met bladgroente wordt bereikt dat je snel een vol gevoel krijgt omdat ze veel vezels bezitten. Zij bevatten ook de nodige voedingsstoffen die een lichaam nodig heeft. Wortelen bezitten de nodige vezels en hebben de eigenschap dat je minder behoefte hebt aan zoetigheden. Bij noten denken we al snel dat ze ongezond zijn. Ze bevatten veel vet maar dan wel de goede vetten namelijk de goede onverzadigde vetzuren. Ook bevatten ze veel vitaminen, calcium en magnesium. Komkommer bestaat voor het grootste deel uit water. Een goed product om af te vallen. Vette vis bevat veel omega-3 vetzuren die metabolisme stimuleren waardoor je sneller zult afvallen. Peren zijn gezond omdat ze veel vezels bevatten meer dan bijvoorbeeld appels. Ze brengen je suikerspiegel in balans.

Maak bij het samenstellen van wat wel en niet goed voor je is een vooropgezet plan. Laat je niet verleiden waardoor je op een verantwoorden wijze zult afvallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *